OnderwijsInzicht 2023 is afgelopen. Je kunt via deze pagina de sessies en programma-informatie nog (even) terugvinden.
Er zijn géén opnames gemaakt van de colleges of sessies. Je kunt wel terugkijken naar de videosfeerimpressie van OnderwijsInzicht 2023 en het beknopte verslag op de website van Kennisnet lezen.
Opening

Ver vooruitkijken met Rudy van Belkom
Rudy van Belkom is directeur van Stichting Toekomstbeeld der Techniek en bekend van zijn boek ‘Alive and Clicking’. Daarin neemt hij de toekomst van de (digitale) democratie onder de loep en werpt hij nieuw licht op ontwikkelingen als nepnieuws, polarisatie en politieke manipulatie.
Lees meer
Hoogleraar Nadira Saab over MYRA, de nieuwe monitor digitalisering funderend onderwijs
Prof. dr. Nadira Saab is bijzonder hoogleraar e-didactiek van het primair en voortgezet onderwijs aan de Universiteit Leiden en strategisch adviseur onderzoek bij Kennisnet.

Dagvoorzitter Cor Ottens
Cor Ottens is gespreksleider en dagvoorzitter van OnderwijsInzicht. Als gespreksleider is hij inspirerend en zeer nieuwsgierig; hij wil precies weten hoe iets zit. Ottens vraagt door en prikkelt niet alleen de sprekers, maar ook de congresbezoekers. Dit leidt tot dialoog en debat. Niet als doel op zich, maar juist om de inhoud in de spotlight te zetten.
Colleges

Wetenschappers over digitale geletterdheid
Hoe voeg je digitale geletterdheid toe aan je curriculum op school? Ook jouw school ontkomt niet aan dit vraagstuk. Om je hiermee op weg te helpen, deelt hoogleraar Erik Barendsen samen met 3 andere wetenschappers de meest recente inzichten met je.
Lees meer
Hoogleraar Nadira Saab over de resultaten van MYRA
Nadira Saab, bijzonder hoogleraar e-didactiek, licht in dit collega de resultaten toe van MYRA, de nieuwe monitor digitalisering funderend onderwijs. Na dit college weet je hoe je school en bestuur presteren op het gebied van ict en technologie, ook ten opzichte van andere scholen.
Lees meer
Hoogleraar Eric Postma over hoe AI de toekomst verandert
Eric Postma is hoogleraar AI aan de Tilburg University en geeft nuchtere lezingen over de nieuwste ontwikkeling en impact van AI. Zijn kijk op deze technologie: het is een krachtig instrument dat beter dan de mens patronen herkent, maar het kan niet zonder menselijke begeleiding en sturing.
Lees meerSessies

Publieke waarden en Europa
In Europa willen we dat digitale technologieën de rechten van mensen beschermen maar dat is niet overal zo. Wat betekent dat voor ons onderwijs?
Lees meer
Normenkader IBP: waar staat het funderend onderwijs?
Vanuit verschillende invalshoeken kijken we naar het volwassenheidsniveau van het onderwijs op IBP-gebied.
Lees meer
Pedagogische impact van onderwijstechnologie
Welke pedagogisch-didactische impact heeft onderwijstechnologie? Een impactassessment helpt je keuzes maken.
Lees meer
Krachtig innoveren met technologische innovatie: hoe doe je dat?
Zo komen deze drie schoolorganisaties tot succesvolle innovaties.
Lees meer
De belangrijkste techtrends, neem de regie!
Wat zijn de belangrijkste technologische innovaties van dit moment? Laten we in het onderwijs die ontwikkelingen sturen in een richting die we wenselijk vinden.
Lees meer
De toekomst van onderwijs met generatieve AI
Een interactieve sessie rondom een toekomstscenario met generatieve AI. Wat moeten we (nu al) doen om de meest wenselijke toekomst te realiseren?
Lees meer
Naar een adequate leermiddelencyclus in het vo
Kennisnet stelde met het onderwijs een handig procesmodel op om de leermiddelencyclus te coördineren.
Lees meer
Leermiddelen kiezen met beleid
Hoe zorg je ervoor dat de leermiddelen die jouw school aanschaft, aansluiten op de vraag van de onderwijspraktijk? Met goed beleid.
Lees meer
Turbulentie in de leermiddelenmarkt
Het productaanbod van uitgevers verandert ingrijpend en daarmee de leermiddelenmarkt. Hoe zorgen we ervoor dat dit ten goede komt van de onderwijskwaliteit?
Lees meer
De kansen van open leermateriaal voor het onderwijs
Wat kan open leermateriaal, naast traditionele methodes, betekenen als middel om de leerlingen beter te bedienen?
Lees meer
Wat is waar? Weerbaar tegen desinformatie
Allerlei vormen van desinformatie vinden hun weg naar leerlingen, studenten en leraren. Dat maakt digitale geletterdheid belangrijker dan ooit.
Lees meer
Beter zicht op de verplichte processen met FORA 4.0
Gebruik FORA om je processen zo in te richten dat je voldoet aan alle eisen.
Lees meer
De cyberschaamte voorbij
Na een informatiebeveiligingsincident overheerst vaak schaamte, terwijl we beter van elkaar kunnen leren. Lucas Onderwijs vertelt over de crisisaanpak na een hack.
Lees meer
Nieuwe wet- en regelgeving, impact onbekend
Als onderwijsinstelling heb je te maken met (veranderende) datawetgeving , en de interpretatie daarvan door toezichthouders en rechters. Hoe bereid je je daarop voor?
Lees meer
Crisis! De school is gehackt - cybercrisisoefening
In deze workshop gaan we aan de slag met een crisisscenario. Je krijgt informatie over crisismanagement, en gaat meteen oefenen.
Lees meer
Computational Thinking: inspiratie voor integratie in je onderwijs
Computational Thinking is een onderdeel van digitale geletterdheid. Hoe integreer je het in de bestaande vaklessen?
Lees meer
De toekomst van digitaal onderwijs met Edu-V
Hoe zou de toekomst van het digitale onderwijs eruitzien als je makkelijk en veilig toegang zou hebben tot digitale gegevens?
Lees meerHet Schoolplein
Kom tijdens de pauzes, de lunch of de borrel langs op het Schoolplein. Dé plek om laagdrempelig praktische informatie te krijgen en gesprekken te voeren. Stel je vragen of kom even sparren over een vraagstuk!