aanmelden

Programma

In één dag inzicht in het optimaal benutten van ict. Inspirerend en richtinggevend - Het programma is nog in opbouw

TIJD
PROGRAMMA
09:00

Inloop

09:30

Opening congres: de richting van OnderwijsInzicht

09:45

Keynote: Karen Cator

Karen Cator (CEO Digital Promise) vertelt over innovaties in het onderwijs.

In de Verenigde Staten wordt gewerkt aan het veranderen van het onderwijs door het gebruik van technologie, innovatie en onderzoek. Karen Cator is één van de leidende figuren in dit proces.  Op OnderwijsInzicht laat Cator zien wat de rol van ict en innovatie is voor het onderwijs in de Verenigde Staten. Daarnaast vertelt zij hoe er gewerkt wordt aan het versnellen van innovatie in het Amerikaanse onderwijs:

  • Welke innovaties zijn al volop in gebruik?
  • Welke werken niet en met welke mechanismen houdt het onderwijsveld rekening?
  • Wat wordt er verwacht van schoolbestuurders en ict-verantwoordelijken?
  • Wat moeten leveranciers en de overheid doen op dit gebied?

Cator inspireert en zet je aan het denken over innovatie op jouw school.

10:30

Pauze

10:40

Sessieronde A

  • Sessie 1: Leer van internationale voorbeelden over de professionalisering van leraren

Hoe gaan andere landen om met professionalisering van leraren? Wat werkt wel en niet?

  • Sessie 2: Hoe maak je de juiste keuze voor leermiddelen?

Tegenwoordig wisselen scholen veel digitale informatie uit met uitgevers, leerlingvolgsystemen, leveranciers van overkoepelende dashboards en administratiesystemen. Al die verschillende partijen zijn schakels in de keten waarin informatie over leerlingen wordt uitgewisseld. Het doel: het realiseren van een passend leerproces.

Hoe kies, varieer en gebruik je op een eenvoudige manier leermiddelen? Hoe werk je vanuit leerdoelen? En hoe zorg je dat je invloed hebt op de markt? Dat en meer hoor je tijdens deze sessie.

  • Sessie 3: Breng je basis ict-infrastructuur op orde

WiFi, connectiviteit, bandbreedte; dat moet goed geregeld  zijn en nog belangrijker: het moet werken. Maar hoe zorg je daar voor? Hoe organiseer je dit, zodat je er zelf bijna geen omkijken naar hebt?  Dat hoor je tijdens deze sessie.

  • sessie 4: Onderwijs anders organiseren? Zo doe je dat

Het anders organiseren van onderwijs wordt door schoolbestuurders gezien als een van de meest kansrijke oplossingen voor het lerarentekort. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Deze sessie biedt een theoretische basis:

  • het bepalen van een richting
  • het maken van keuzes
  • welke gevolgen hebben die keuzes voor de organisatie, ict en personeel?

Daarnaast vertelt een school over haar ervaringen over veranderingen die zij hebben doorgevoerd in hun onderwijs.

10:40

Masterclass I

Tijdens OnderwijsInzicht organiseren wij een masterclass. Op dit moment werken wij aan de invulling hiervan. Zodra er meer bekend is vind je hier meer informatie.

11:30

Sessieronde B

  • Sessie 1: Digitale geletterdheid: wat kun je leren van andere landen?

In 2018 heeft Kennisnet gekeken naar digitale geletterdheid in zes landen. Hoe passen zij digitale geletterdheid toe? Waar lopen ze tegenaan? Wat kunnen wij ervan leren? Benieuwd? Bezoek deze sessie!

  • Sessie 2: Weet waar je staat met ict

Het is belangrijk dat je inzicht hebt in hoe ict op jouw school is geregeld. Als school moet je ook weten welke richting je op wilt met ict.  Een kompas geeft richting, maar de richting bepalen heeft pas zin, als je weet waar je staat.

Alfons ten Brummelhuis laat in het kort zien wat het onderzoek “Weet waar je staat” heeft opgeleverd.

  • Welke gereedschappen worden door welke leraren gebruikt?
  • Hoe zorgt een bestuurder of ict-verantwoordelijke voor het goede gereedschap én dat dit ook gebruikt wordt?

Deze sessie is voor iedere school die nog niet aan het onderzoek heeft meegedaan en dat in 2019 wel wil doen.

Bestuurders krijgen inzicht in de resultaten en krijgen een voorbeeld te zien van individuele resultaten. Vervolgens krijg je inzicht in de cijfers en hoe je deze gebruikt  om de onderwijsvisie praktische handvatten te geven. Na deze sessie weet je of er een kloof is tussen ambitie en gebruik en hoe je van ambitie naar professioneel ict gebruik gaat.

  • Sessie 3: De staat van informatiebeveiliging en privacy (IBP) in het onderwijs en de invulling van functionaris gegevensbescherming (FG)

In deze sessie hoor je in het kort hoe IBP en de FG in de sectoren is geregeld: hoe staan de sectoren ervoor?
Ook hoor je meer over hoe je IBP en een FG regelt.

12:20

Lunch

13:00

Technologiekompas

Onderzoek van trends en ontwikkelingen helpt je als bestuurder om  betere keuzes te maken over de  inzet van ict in het onderwijs.

Michael van de Wetering – expert op het gebied van onderwijsinnovatie bij Kennisnet – laat je zien hoe je als school navigeert in een wereld vol technologische trends en hypes, die zich in razend tempo ontwikkelen.

Het technologiekompas wordt tijdens OnderwijsInzicht gepresenteerd. Je ontvangt een exemplaar aan het eind van de dag.

13:40

Pauze

14:00

Sessieronde C

  • Sessie 1: Internationale innovatie in het onderwijs

In de publicatie internationale innovatie vertellen  betrokkenen van buitenlandse initiatieven over innovatie in het onderwijs. Daarnaast is er veel ruimte voor scholen die buiten Nederland op zoek naar gaan innovatie om  van te leren en er gebruik van te maken.

  • Sessie 2: Hoe zorg je voor een goede digitale leeromgeving

Geen enkele school kan zonder een digitale leeromgeving. Maar hoe bepaal je nu welke omgeving geschikt is voor jouw school, onderwijs en leerlingen? Waar moet je op letten? En waar zitten de valkuilen en kansen? Dat hoor je in deze sessie.

Na afloop weet je meer over beschikbare digitale leeromgevingen. Ook krijg je handvatten om  beleidsmatig een praktisch keuze te maken.

  • Sessie 3: Digitaal toetsen: de do’s en dont’s 

In mei 2019 starten de examens en eindtoetsen weer. Hoe ga je als school om met digitaal toetsen en (digitaal)  spieken? Wat betekent dit voor de leraar? En hoe zorg je ervoor dat de toetsresultaten aansluiten op het totale beeld van de leerling, of beter aansluiten bij bijvoorbeeld een formatieve evaluatie? Dat en meer hoor je in deze sessie.

14:00

Masterclass II

Tijdens OnderwijsInzicht organiseren wij een masterclass. Op dit moment werken wij aan de invulling hiervan. Zodra er meer bekend is vind je hier meer informatie.

14:50

Vliegensvlug inzicht

In een kwartier hoor je de belangrijkste conclusies en belangrijkste inzichten van de dag.

15:05

Zonder Kompas loop je in rondjes

Keynote: Melvin Redeker

Melvin Redeker (1969) is avonturier met meer dan 25 jaar ervaring met gewaagde expedities op de grens van zijn moed. Met zijn touwgenoot een sneeuwstorm uitzitten op een smalle bivakrichel in de Himalaya? Overnachten in het verticale met de benen bungelend boven de afgrond? Oog in oog met een groep jagende orka’s op de zeebodem? Melvin heeft er ervaring mee.

Met zijn expedities, levenservaring en verhalen inspireert Melvin je anders naar de wereld te kijken en het beste uit jezelf te halen. Uit zijn ervaringen deelt Melvin waardevolle en doorleefde inzichten over succesvol samenwerken, het leveren van topprestaties, het creëren van vertrouwen, leiderschap en het omgaan met verandering en tegenslag.

Doorlopend: de schuur

Inspirerende voorbeelden en gereedschappen voor het onderwijs: aan de slag!

Ontwikkelingen en trends: wat kan ik morgen doen als bestuurder, schoolleider of ict-verantwoordelijke?

In de afgelopen vier jaar zijn er vele vragen gesteld door bestuurders. Op veel van die vragen is inmiddels antwoord gegeven; enkele hiervan worden gedeeld.

Daarnaast worden er gereedschappen getoond die je nu al kunt gebruiken. Deze kun je de hele dag testen tijdens het congres. Ook kun je sparren met adviseurs van Kennisnet, de PO-Raad, de VO-raad of SIVON.

Georganiseerd door