Nieuwe wet- en regelgeving, impact onbekend

Als onderwijsinstelling heb je te maken met (nieuwe) privacy- en datawetgeving, en de interpretatie daarvan door toezichthouders en rechters. Hoe bereid je je voor op wet- en regelgeving waarvan je nog niet alle details of impact kent?

Een paar voorbeelden:

  • Wat doe je als onderwijsinstelling met TikTok? Stel dat op een gegeven moment duidelijk(er) wordt dat het verboden is om TikTok voor het onderwijs te gebruiken, bijvoorbeeld door handhaving vanuit AP of een specifieke wet, hoe kun je je daar dan op voorbereiden?
  • Wat als je vermoedt dat leerlingen frauderen met ChatGPT, en je overweegt om zelf AI-tools in te zetten om dat te detecteren. Mag dit vanuit de AVG, en is dit op termijn (met de EU AI Act in het vooruitzicht) ook de juiste manier om hiermee om te gaan?

Hoe bereid je je als organisatie voor op dit soort kwesties? Welke bouwstenen heb je nodig? Een ervaren privacyjurist praat je bij.

Inhoud sessie

Tijdens deze verdiepende sessie gaan we in op de vraag hoe je als onderwijsinstelling goed kunt opereren op het gebied van privacy en eventuele nieuwe wetgeving. Daarbij komt aan bod:

  • het signaleren van aankomende veranderingen in wetgeving en de interpretatie daarvan
  • het eigen beleid
  • beheersingsmaatregelen
  • veranderingsmanagement in de organisatie

Na het duiden van de basis, laat de spreker aan de hand van een casus uit eigen ervaring zien hoe de basis werkt, en ook: wat er kan misgaan als die basis niet voldoende op orde is.

Je krijgt zicht op hoe je je instelling naar een hoger volwassenheidsniveau op het gebied van privacy kunt brengen. Als je de basis op orde hebt, kun je de aankomende veranderingen aan.

Spreker

Rachel Marbus

Rachel Marbus is Chief Privacy Officer aan de TU Delft.

Voor wie

  • bestuurders
  • privacy-officers
  • medewerkers die in de praktijk met deze wetgeving te maken hebben

Bekijk overzicht van de sessies

teen boy holding smile emoji face cover his face