De toekomst van onderwijs met generatieve AI

De snelle opkomst van ChatGPT en andere vormen van generatieve artificial intelligence (genAI) heeft het onderwijs flink opgeschud. GenAI maakt het mogelijk om in een handomdraai automatisch teksten, afbeeldingen, muziek, podcasts en video’s te genereren. Deze technologie zal in alle lagen van het onderwijs invloed krijgen, van de lesprogramma’s en de manier van leren tot aan besluitvorming en ondersteuning in de schoolorganisatie. 

Hoe kunnen we concreet naar deze veranderende toekomst kijken, het liefst ook nog op een manier dat we er invloed op hebben? Dat lijkt een tegenstelling, immers, het is de toekomst, die is niet te voorspellen. Maar met een scenariomethode kun je toch een heel eind komen en dat is precies wat Kennisnet op dit moment doet, in samenwerking met Studio Monnik.  

Inhoud sessie

Hoe wil je dat het onderwijs van de toekomst eruit komt te zien met behulp van generatieve AI? Maak kennis met de bouwstenen om hiervoor scenario’s te maken. Met deze bouwstenen kun je zelf kijken naar een gewenst toekomstscenario. Hoe zou wat jou betreft het onderwijs van de toekomst eruit moeten zien, welke rollen en taken hebben onderwijsprofessionals, welke rol krijgt AI en welke technologieën zijn nodig om dat allemaal mogelijk te maken?  

De bouwstenen zijn nog volop in ontwikkeling; in deze interactieve en inspirerende sessie kun je je laten informeren over de scenariomethode en de bouwstenen én je kunt je kijk hierop geven. Er is namelijk alle ruimte om aan te geven welke kant het onderwijs wat jou betreft op moet met de mogelijkheden van generatieve AI. Met de uitkomst uit deze sessie werken we verder aan het scenario-instrument, waarmee onderwijsprofessionals beter grip kunnen krijgen op een toekomst met generatieve AI. Laat je inspireren ga zelf meebepalen hoe die toekomst eruit komt te zien. 

Sprekers

  • Edwin Gardner

  • Christiaan Fruneaux

Edwin Gardner en Christiaan Fruneaux zijn de oprichters van futurologie atelier en denktank Studio Monnik.  Ze ontwikkelden het Bloom Impact Lab, een scenarioworkshop waarin de toekomst wordt verkend van een kunstmatig intelligent levenslang leerplatform, en de implicaties die dat heeft op het onderwijs.

Theresa Song Loong, adviseur technologische innovatie bij Kennisnet is gespreksleider bij deze sessie.

Voor wie

  • bestuurders
  • schoolleiders
  • ict-coördinatoren
  • beleidsadviseurs
  • medewerkers die geïnteresseerd zijn in de toekomst van onderwijs met generatieve AI

Bekijk overzicht van de sessies