Aanmelden

Only wet babies like change: over succesvol vernieuwen met ict in het onderwijs

Vernieuwingen falen doorgaans, ook in het onderwijs. Hoe kan dat? Wat kunnen we leren van onderwijsvernieuwingen die wel de tand des tijds met succes doorstaan? En waar moet u op letten als u zelf aan de slag wilt met ict in het onderwijs? 

Volgens de Staat van het Onderwijs 2019 is het aantal vernieuwingen in het onderwijs de afgelopen twintig jaar enorm toegenomen. Sinds 2001/2002 is het aanbod aan vernieuwende onderwijsvisies in het basisonderwijs met 50% gegroeid. Voor het voortgezet onderwijs is de stijging van profileringen zelfs 60%. In Nederland is het aanbod aan vernieuwingsscholen gegroeid, maar hoe lang gaan die nieuwe vernieuwingen mee? Als we kijken naar de geschiedenis van vernieuwingen in het verleden, dan is de toekomst weinig rooskleurig.

Patrick Sins gaat op interactieve wijze met het publiek na wat de voorwaarden zijn voor succesvol vernieuwen en wat dit betekent voor onderwijsvernieuwing met ict.  Zijn verhaal is doorspekt met anekdotisch materiaal, gecombineerd met de nodige theoretische verdieping. De slotsom geeft hij alvast weg: initiatieven tot vernieuwen hebben pas effect als leraren uiteindelijk ook zélf de vernieuwingen zouden kiezen. 

 

Sprekers

Patrick Sins is werkzaam als lector Vernieuwingsonderwijs bij de Thomas More Hogeschool en als lector Leren bij de Hogeschool Rotterdam. Het is zijn missie om bij te dragen aan kwaliteitsverbetering van het basis- en voortgezet onderwijs door de professionele ontwikkeling van leraren die daarin werkzaam zijn te bevorderen. Dat doet hij aan de hand van praktijkgericht wetenschappelijk onderwijsonderzoek.