Er komen veel technologische innovaties op het onderwijs af. Welke innovaties zijn interessant voor jullie school, en welke niet? Wat is het beste moment om in te stappen? De Hype Cycle-denkplaat van Kennisnet is een stappenplan dat schoolorganisaties helpt om tot een plan van aanpak te komen. Deze denkplaat is gebaseerd op het Hype Cycle-denkmodel van onderzoeksbureau Gartner.
Elke nieuwe technologie doorloopt dezelfde cyclus: van belofte (met soms hooggespannen verwachtingen), tot doorgeprikte mythes, de eerste ervaringen ermee tot een breed uitgerold product. En – aan het eind van de cyclus: het afscheid. De Hype Cycle brengt de ontwikkeling van een nieuwe technologie in kaart. Als je weet in welke fase van de Hype Cycle een technologie zich bevindt, dus hoe volwassen die technologie is, dan helpt dat om betere keuzes te maken voor jullie organisatie. De Hype Cycle kan ook helpen bepalen welke technologieën relevant zijn voor het onderwijs en hoe ze met elkaar samenhangen. Zo kun je als school gedegen keuzes maken bij het samenstellen van het ict-portfolio.
Inhoud sessie
Na een korte inleiding over de Hype Cycle ga je zelf (onder begeleiding) aan de slag met de denkplaat. Na afloop begrijp je hoe dit model je kan helpen, hoe je het moet lezen en vooral: hoe je de Hype Cycle zelf kunt inzetten om tot een concreet actieplan te komen.
Sprekers
Eva Leurink
Eva Leurink is adviseur technologische innovatie bij Kennisnet.
Wietse van Bruggen
Wietse van Bruggen is adviseur technologische innovatie bij Kennisnet.
Theresa Song Loong
Theresa Song Loong is adviseur technologische innovatie bij Kennisnet.
Voor wie
po/vo/mbo
- medewerkers die betrokken zijn bij de samenstelling van het ict-portfolio
Type sessie
Aan de slag
Aantal deelnemers
Voor deze sessie kunnen maximaal 60 deelnemers meedoen.